Kennis van de wereld

Thematisch werken als basis

Op de Horizon werken we thematisch om kinderen veel kennis te laten opdoen over de wereld. Deze kennis hebben kinderen nodig om in een snel veranderende maatschappij eigen keuzes te maken en daarnaar te handelen. Binnen het thematisch werken is het aanleren van nieuwe vaardigheden daarom van belang.

Kinderen vinden het leuk om nieuwe dingen te ontdekken en leren door deze vaardigheden anders te denken en te werken. De vaardigheden waar wij ons op richten zijn:
  1. Creativiteit: Zowel creatief in het denken in (creatieve) oplossingen als creatief in het doen.
  2. Samenwerken: Samenwerking tussen leerlingen, maar ook tussen leerling en leerkracht.
  3. Digitale geletterdheid: Het gebruik maken van de techniek en weten hoe je het goed kan inzetten.
  4. Kritisch denken: Zelfstandigheid en projectmatig werken.
  5. Communiceren: Het gebruik maken van de vele mogelijkheden, zoals lezen, schrijven, presenteren, voordragen, digitaal communiceren via social media, etc.
  6. Probleemoplossende vaardigheden: Het weten te gebruiken van kennis. Het efficiënt zoeken, vinden en toepassen daarvan.
  7.  Sociale- en culturele vaardighedenMaatschappelijke betrokkenheid, respect hebben voor een ander en weten hoe je met elkaar om moet gaan.

Vaardigheden voor de toekomst

Er worden andere vaardigheden gevraagd in de toekomst van onze kinderen dan vroeger. Ons onderwijs richt zich daarom op kennis én vaardigheden. De kennis en vaardigheden leren de kinderen niet alleen binnen het thematisch onderwijs op de Horizon, maar door het gehele onderwijsaanbod op de Horizon, zodat zij klaar zijn voor de toekomst!